Cześć! Witam w moim kolejnym artykule, tym razem poświęconemu klasyfikacji Decków do poszczególnych grup i podgrup. Pomoże nam to w wybraniu Decka stosownego do swoich umiejętności, a także zbudowanego wg kryteriów metagry. Przy każdym opisanym typie zamieszczę przykładowy projekt Decka, a niekiedy nawet kilka, tak dla porównania. Zacznijmy od najmniej używanej grupy, czyli od Decków Monotematycznych.
1. Decki Monotematyczne – opierają się zwykle albo na jednej, najmocniejszej i najbardziej licznej rasie danej Cywilizacji, albo na konkretnych umiejętnościach. Wykorzystują najmocniejsze strony danej Civ, aczkolwiek niestety z racji tego, że nie mają supportu z innej Civ Decki te nie zapominają także o własnych słabościach.
a) MonoFire Deck – Najczęściej używany. Najwięcej monoFire Decków zbudowanych jest na zasadzie Agoro, w tym przypadku używane są Humany i ich ewolucje, czyli Valdios i Gandaval (i inne, jednakże bardzo rzadko używane) z mały wsparciem Scarlet Skyterror i Bolschack Dragona. Coraz częściej spotyka się też monoFire Dragon Decki, oczywiście od wyjścia Epic Dragonsów.
Przykładowy Human Deck
4x Mini Titan Gett 4x Brawler Zyler 4x Mezger, Commando Leader 4x Choya, the Unheeding 4x Migasa, Adept of Chaos 4x Armored Blaster Valdios 4x Scarlet Skyterror 2x Bolschack Dragon
4x Tornado Flame 4x Comet Missile 4x Supersonic Jet Pack
Razem : 42 karty
Przykładowy MonoFire Dragon Deck:
4x Bolschack Dragon 4x Magmadragon Melgars 4x Magmadragon Jagalzor 4x Garkago Dragon 4x Bolmeteus Steel Dragon 3x Ultimate Dragon 4x Cocco Lupia 3x Totto Pipichi 3x Uberdragon Bajula
4x Comet Missile 4x Tornado Flame 2x Fists of Forever
Razem: 43 karty
Głównymi plusami Decku na Humanach jest ich szybkość, bo mamy albo Speed Attackery, albo tanie potworki z dodatkowym Supersonic Jet Pack, albo tanie ewolucje. Ogólnie w Human Deckach najczęściej używane ewolucje to Valdios, w mniejszym stopniu Gandaval, ze względu na mniejszą efektywność i większy koszt. Pozostałe evo-Human są bardzo rzadko używane, głównie dlatego że w porównaniu do Valdiosa są bardzo słabe, a nie możemy wrzucić do Decku 10 czy 15 ewolucji. We wszystkich Fire Deckach namiętnie używane są Comet Missile, aby pozbyć się przeszkadzających nam „cosiów” i Tornado Flame. Te dwie karty są absolutnym staple, używane zawsze w 3-4 sztukach. Dodatkowym suportem do tego Decku bardzo często są Scarlet Skyterror oraz Bolschack Dragon. Pierwszego nie musze wyjaśniać, a co do Bolschack – mamy tu tyle potworów o niskim koszcie, których w gruncie rzeczy nie jest trudno zniszczyć, że dobrze posłużą nam one jako mięsko dla Dragona. Jak większość z was pewnie wie, głównym minusem Civ Fire jest szybkie dojście do Top Deckingu, co jest wyjątkowo niebezpieczne. Dzieje się to właśnie ze względu na niski koszt naszych potworów.
A teraz ostatnio popularne Dragony. Jedynym monoDragonem występującym w metagrze jest monoFire Dragon, ze względu na dużą ilość supportu, ze strony Coco Lupii i Totto Pipichi oraz ogromną ilość Armored Dragonów, czego się nie spotyka w sytuacji z Zombie i Earth Dragonami. Mamy także dodatkowe wsparcie ze strony Volcano Dragonów, gdzie i Melgarsy i Jagalzory są bardzo przydatne, ze względu na niski koszt (Melgars) albo Speed Attackera (Jagalzor). Jagalzor w 4 sztukach jest absolutnym staple we wszystkich Dragon Deckach! Tak samo jak Lupia i Pipichi. Następnie dodatkowym supportem do tychże Dragonów są Uberdragony, czyli ewolucje. Najczęściej używaną jest Bajula, ze względu na Triple Breakera i niezły efekt, mniej intensywnie Zaschack i Jabaha, ze względu na o wiele mniejsza przydatność. Chciałbym krótko ocenić jedną kartę, a mianowicie Ultimate Dragon’a. Wielu z was uważa, że jest to główna podpora i staple w Dragon Decku. Moje zdanie – bzdura! Spróbujcie prześledzić styl gry Smokami, a dojdziecie do tego samego wniosku, co ja – w większości sytuacji wasz Ultimate będzie maksymalnie Double Breakerem.
MonoWater Deck – co do budowy i użycia monoWater’a zdania są bardzo zbieżne, bo wszystkie te Decki oparte są na rasie Liquid People i ich ewolucjach – Crystal Paladin i Crystal Lancer, jako przeciwdziałanie na blok oponenta i Spinslicer jako mocny i tani blocker. Przy lekkim suporcie Emerala i o wiele rzadziej używanego Trenchdive Shark mamy dobrą kontrolę swoich tarcz i szybki atak ze strony Liquid People. Liquid People Swarm to najmocniejsze monotematyczne Decki w obecnej metagrze ze względu na kontrolę i szybkość jaką nam dają. Na większości turniejach w Arkadii wygrywają obecnie właśnie monoWater Decki.
MonoWater Deck by Cecillbill
4x Crystal Lancer 4x Aqua Hulcus 4x Aqua Soldier 3x Aqua Vehicle 4x Hunter Fish 4x Angler Cluster 4x Corile 4x Spiral Gate 4x Brain Serum 3x Teleportation 2x Psychic Shaper 3x Emeral
Razem: 43 karty
Tutaj akurat trafiłem na ździebko nietypowy MonoWater, ze względu na to, że bardzo dużo w nim Control Decka, lecz to nam nie przeszkadza. Widzimy tutaj 3 staple – Crystal Lancer, Aqua Hulcus i Spiral Gate. Wszystkie te trzy karty występują zawsze w 4 sztukach. Dodatkowo zauważmy takie karty kontrolujące jak Psychic Shaper, Brain Serum, Emeral czy Aqua Soldier. Patrząc na tego Decka sam postanowiłem sklecić coś podobnego i takim zagrać. Zauważyliście jedną wręcz genialną kartę w MonoWater Decku, jaką jest Psychic Shaper? Ta karta daje nam 4 karty drawu, to jest więcej niż jakakolwiek inna!! Jeszcze może kilka słów o pozostałych rasach Water. Po Liquid People najmocniejsza rasą jest rzekomo Leviathan. Jednakże ta rasa nie jest używana ze względu na bardzo duży koszt, małą prędkość i niewielki potencjał. Chwila, źle się wyraziłem – potencjał, to one mają ogromny, tylko możliwości ,niestety, nikłe.
c) MonoDarkness Deck – Najtrudniejszy do zbudowania, wymagający niesamowitej spójności, którą ciężko utworzyć w tym decku, jednakże mający ogromne możliwości. Aktualnie w użyciu są 3 rodzaje MonoDarkness Decku, a co dziwne, wszystkie trzy opierają się na konkretnej rasie, czyli w tym wypadku Demon Command, Ghost i Parasite Worm.
Przykładowy Worm MonoDarkness Deck by Michael Waclawski
4 Chaos Worm 4 Gregorian Worm 4 Horrid Worm 4 Locomotiver 4 Shadow Moon Cursed Shade 4 Wailing Shadow Belbetphlo 4 Bloody Squito 4 Marrow Ooze the Twister 3 Wandering Brain Eater 2 Deathliger Lion of Chaos 4 Death Smoke 4 Terror Pit
Przykładowy Demon Command MonoDarkness Deck:
4x Dark Titan Maggin 4x Gamil, Knight of Hatred 2x Trox, General of Destruction 4x Zorvaz, the Bonecrusher 2x Daidalos, General of Fury 4x Bloody Squito 4x Locomotiver 4x Pierr, Psycho Doll 4x Ballom, Master of Death
4x Terror Pit 4x Death Smoke 2x Cranium Clamp
Razem: 42 kart
Przykładowy Ghost MonoDarkness Deck:
4x Shadow Moon, Cursed Shade 4x Wailing Shadow Belbetphlo 4x Gray Balloon, Shadow of Greed 4x Lone Tear, Shadow of Solitude 4x Locomotiver 4x Frost Specter, Shadow of Age 4x Jack Viper, Shadow of Doom
4x Zombie Carnival 4x Terror Pit 4x Death Smoke
Razem: 40 kart
Wszystkie te trzy Decki opierają się na jednej konkretnej rasie z niewielkim supportem innych. Jak pewnie zauważyliście, we wszystkich trzech Deckach normą jest posiadanie 4 sztuk Locomotiver, Terror Pit oraz Death Smoke – a więc mamy następne staple absolutne. Te trzy karty są tak uniwersalne, że są używane w każdym monotematycznym Decku, w każdej mieszance. Teraz kilka słów o ogólnej strategii tych Decków. Jak widzimy każda talia ma cztery „człony”. Człon pierwszy, to potwory rasy głównej. Człon drugi to ewolucje tej rasy, czyli Ballom, Jack Viper czy Chaos Worm. Człon trzeci to czary, a człon czwarty to potwory supportu. Przypominam, że Locomotiver dlatego jest staple, ponieważ jest w tym czwartym członie, w potworach supportu, a Discard będący potworem i Shield Triggerem zawsze jest mile widziany i przydatny. Jak widzimy, każdy z tych Decków działa na jakiejś umiejętności ogólnej Civ Darkness. I głębiej – Demon Command Deck korzysta głównie z Discard (np. Trox) i masowego niszczenia potworów (Ballom). Ghost ‘y używają mocy Slayerów i Renervatingu. Natomiast Wormy korzystają ze świetnego Discard i dobitki ewolucjami. Chciałbym też zwrócić uwagę na bardzo dobrą kartę z seta Fatal Brood, a mianowicie Zombie Carnival. Jest to bardzo dobre rozwiązanie w Deckach monotematycznych, głównie w Deckach rasowych, ze względu na jednolitość ras, dzięki czemu wyciągniemy to co chcemy, a nie czego mamy więcej jednej rasy. W dodatku jest Shield Triggerem, a więc przy takim koszcie ta karta jest wg mnie bardzo opłacalna.
d) MonoLight Deck – Tutaj omówię najsłabiej wypadające monotematyczne Decki. Mimo bardzo dobrze wspierających się nawzajem kart i mnóstwa kart supportu oraz bardzo dobrej rasy głównej Cywilizacji Light jaką jest rasa Gwardian, to MonoLight Decki wypadają zadziwiająco słabo.
Przykładowy Guardian MonoLight Deck:
4x Glena Vuele, the Hypnotic 4x Gran Gure, Space Guardian 2x Petrova, Channeler of Suns 4x Sol Galla, Halo Guardian 4x Jil Warka, Tima Guardian 4x La Ura Giga, Sky Guardian 2x Mist Rias, Sonic Guardian 4x Kolon, the Oracle 3x Betrale, the explorer
4x Holy Awe 4x Full Defensor 2x Whisking Whirlwind
Razem: 41 kart
Od razu powiem, że w Cywilizacji Light obecnie są trzy karty staple – Kolon, the Oracle, Petrova, Channeler of Suns oraz Holy Awe. Dają nam przewagę i albo dodają mocy albo zabraniają ataku przeciwnikowi poprzez tap. Jak widać Guardiany opierają się na blokowaniu, i dobiciu przeciwnika swoją ewolucją, Gleną, co jest strategią dosyć nużącą i niestety w wykonaniu Gwardianów i innych Light stworów zbytnio nie efektywną. Kolejną MonoLight talią jest talia oparta na Angel Commandach, lecz Alcadeias, ewolucja tejże rasy i główna karta tego Decku bardzo spowalnia grę, i przestała być używana z wyjściem nowszych setów, także postanowiłem nie dawać projektu tegoż Decku, sami go stworzycie.
e) MonoNature Deck – Uwielbiam tą Civ, zaraz po Darkness, za jej funkcjonalność i możliwości. Nie zgodzę się ze zdaniem wielu graczy, iż ta Cywilizacja jest nieefektywna i słaba w Deckach monotematycznych, i że powinna występować tylko w Deckach multi-cywilizacyjnych. Najczęściej używaną rasą w tych Deckach jest najlepsza i najbardziej liczna rasa Natury – Beat Folk.
Przykładowy Beat Folk MonoNature Deck:
4x Burning Mane 4x Adventure Boar 4x Bronze-Arm Tribe 4x Cavern Rider 2x Vreemah, Freaky Mojo Totem 3x Barkwip, the Smasher 2x Fighter Dual Fang 2x Earth Ripper, Talon of Rage
4x Natural Snare 4x Faerie Life 4x Dimension Gate 3x Vine Charger
Razem: 40 kart
Prostota I funkcjonalność. Może na początek wyjaśnię tu obecność zapewne nielubianej przez was ewolucji – Earth Rippera. Specjalnie długo testowałem tę kartę naprawdę długo by moja opinia o niej była jak najbardziej trafna i obiektywna i doszedłem do wniosku, iż jest bardzo przydatną ewolucją, trzeba tylko wiedzieć kiedy jej użyć. Dostrzegacie zapewne tylko jej złe strony, a ja we wróceniu kart z many do ręki widzę same plusy. Potrzebujecie Natura Snare, czy Dimension Gate, a macie je w manie? Nic prostszego, tapujecie potrzebne wam karty i macie je w ręce. Nadmienię również, że utrata 4 man w MonoNature Decku nie jest dużym ubytkiem, grając tym deckiem bardzo szybko dochodziłem do przynajmniej 10 sztuk many. Następnie widzimy w Cywilizacji Natury 3 staple, które są zawsze używane w Nature Deckach, nie tylko mono, absolutnie potrzebne. Są to – Natura Snare, Faerie Life i Bronze-Arm Tribe. Wszystkie w 4 sztukach.
Mam nadzieję, iż dobrze wyjaśniłem wam strategie, zalety i wady monotematycznych Decków. Życzę miłych przemyśleń :-)
--------------------
|